Nové minerály a zkameněliny

11.5.2011

Nový minerál se podařilo identifikovat vědcům z NASA ve spolupráci s japonskými a jihokorejskými kolegy. V meteoritu Yamato 691, který byl nalezen v Antarktidě roku 1969, objevili pomocí elektronového mikroskopu zrnko sulfidu titanatého TiS. Pojmenován byl podle Johna T.Wassona, profesora mineralogie na University of California v Los Angeles. Jde o jediný známý minerál tohoto chemického složení. V ještě starším meteoritu (NWA 1934) ze severní Afriky se podařilo nalézt rovněž dosud neznámý minerál krotit CaAl2O4, pojmenovaný na počest experta na kosmochemii z University of Hawaii Alexandra N.Krota.

Za zmínku stojí i objev Bruceho Archibalda a Rolfa Mathewese z kanadské Simon Fraser University, Davida Greenwooda z Brandon University v kanadské Manitobě a Kirka Johnsona z Denver Museum of Nature and Science. Ve Wyomingu se jim podařilo najít 50 milionů let starou zkamenělou mravenčí královnu delší než 5 centimetrů. Nový druh gigantického mravence byl pojmenován Titanomyrma lubei. Podle našich současných znalostí mohl žít jen ve výrazně teplejším klimatu.

Odeslat komentář k článku "Nové minerály a zkameněliny "